Jelita stanowią niebywale istotny element naszego ustroju, warunkujący prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Nie bez przyczyny mówi się, że „odporność pochodzi z brzucha” lub, co ciekawsze, że „jelita to nasz drugi mózg”. Kluczową rolę odgrywają tutaj bakterie, które kolonizują nasz przewód pokarmowy. Mikrobiota jelitowa wpływa nie tylko na pracę układu pokarmowego, ale jak się okazuje również immunologicznego i nerwowego.

Co wpływa na mikroflorę, czyli bakterie jelitowe?

Stan naszej mikrobioty, jej różnorodność oraz równowaga pomiędzy szczepami prozdrowotnymi i patogenicznymi zależna jest od wielu czynników, które kształtują ją już w momencie naszych narodzin.

Istotne role w tej kwestii odgrywają:

  • rodzaj porodu (z niepodważalną przewagą porodu naturalnego nad cesarskim cięciem),
  • karmienie piersią,
  • dieta w ciągu całego naszego życia,
  • przyjmowane leki (zwłaszcza szkodliwe antybiotyki czy IPP)
  • szeroko pojęty styl życia, w tym głównie stresory.

Aktualnie jesteśmy w stanie wspomagać naszą mikroflorę poprzez terapię pro- i prebiotyczną. Dzięki ogromnej już ilości badań, wykazujących pozytywny wpływ wybranych szczepów bakteryjnych na organizm człowieka, wiemy jak je stosować.


Czytaj też: “Psychobiotyki, czyli co bakterie jelitowe mają wspólnego z nastrojem”.


Jakie funkcje pełnią bakterie jelitowe?

Zrównoważona flora bakteryjna przewodu pokarmowego spełnia w naszym organizmie szereg istotnych funkcji:

  • rozkłada niestrawione związki pokarmowe (głównie błonnik), pozyskując w ten sposób materiał energetyczny,
  • wytwarzaja substancje prebiotyczne oraz produkując jednocześnie witaminy z grupy B czy witaminę K,
  • warunkuje funkcjonowanie bariery jelitowej: utrzymuje ciągłość nabłonka jelit oraz warstwy wyścielającego go śluzu, dzięki czemu uniemożliwia przedostanie się patogenów czy niestrawionych resztek pokarmowych do krwioobiegu,                                                                                                                                                                     –
  • zwiększa przyswajalność składników odżywczych,
  • chroni przed drobnoustrojami chorobotwórczymi,                                                                                                                –
  • wydziela substancje neuroaktywne oraz immunokompetentne, dzięki którym komunikuje się z naszym mózgiem.

W momencie gdy zaburzymy równowagę mikroflory jelitowej doprowadzamy do stanu dysbiozy, czyli zubożenia różnorodności szczepów bakteryjnych oraz zmian w liczebności na korzyść szczepów patogennych.


Czytaj też: Dieta low FODMAP- z czym to się je?


Co wspomaga mikroflorę jelitową?

Wyjaśnijmy zatem czym są owe pro- i prebiotyki.

  • Probiotyki to żywe komórki bakteryjne, które przyjmowane w odpowiedniej ilości wpływają korzystnie na stan zdrowia. Ich podaż wpływa na odbudowę równowagi mikroflory jelitowej.
  • Prebiotyki to substancje pokarmowe, które stanowią źródło energii dla bakterii jelitowych. Dzięki temu korzystnie wpływają na jej stan i uczestniczą w modyfikacji mikroflory oraz przywróceniu równowagi bakteryjnej w jelicie.